среда, 6. март 2013.

Deutsche Welle: Organizovano švercovanje u gradskom prevozu

Grupa Tribus u Slovačkoj se organizovala na internetu da bi olakšala švercovanje u gradskom prevozu. Svaki član plaća mesečni iznos, a onaj koga uhvate kontrolori, dobija novac za plaćanje kazne iz tako stvorenog fonda.

Veliki problem za gradska saobraćajna preduzeća u Slovačkoj - sve je više grupa koje imitiraju Tribus. Mladi u Slovačkoj hronično pate od manjka novca, pokušavaju da uštede gde god je to moguće.
„Mi zapravo poznajemo svakog kontrolora. I pored toga, mora da se dobro pazi. Nema više čitanja dok se vozim - ali na to se čovek navikne."
Ivan je profesionalac. Već šest godina se švercuje i nikada ga nisu uhvatili. I pored toga, svakog meseca plaća tri evra u kasu Tribusa. To mu se isplati.
„Udružili smo se i to nam daje snagu. Ako nekoga uhvate, kazna se plaća iz zajedničke kase. To se isplati.“

Kazna za švercovanje u Bratislavi iznosi 40 evra
Ein Kontrolleur des Karlsruher Verkehrsverbunds (KVV) überprüft am 18.03.2011 in einer Straßenbahn in Karlsruhe mit einem Handlesegerät die Fahrkarte eines Fahrgastes. Der wirtschaftliche Schaden durch Schwarzfahrer wird durch den KVV auf mehr als vier Millionen Euro im Jahr geschätzt. Foto: Uli Deck dpa/lsw (zu lsw Korr _ Kopfgeldjäger in der Tram - Kontrolleure auf Tour_ vom 29.03.2011) +++(c) dpa - Bildfunk+++

Kontrola u gradskom prevozu
To je mnogo novca ako se zna da je prosečna plata u Slovačkoj 750 evra. Ivan tvrdi da su cene karata u javnom prevozu bezobrazno visoke i da se on sa svojim istomišljenicima bori za besplatan prigradski saobraćaj.
„Kada bi autobusi i tramvaji bili besplatni, njima bi se prevozilo mnogo više ljudi. Ali, ovde radije svako ide na posao svojim automobilom. Stalno imamo zastoje i buku."
Na internetu, Tribus sam daje instrukcije grupama koje žele da isto postupa. Na Tribusovoj internet-prezentaciji nisu samo fotografije svih kontrolora, već i uputstvo za formiranje grupe onih koji se švercuju.
Mnogi bi voleli da se učlane u Tribus

„Dobijamo mnogo pisama u kojima piše: hej, to što radite je odlična ideja, i mi bismo vam se priključili. Na to obično odgovaramo da krug ne sme da bude preveliki i da je bolje da sami osnuju svoju grupu. Kod nas nisu učlanjeni samo studenti već i ljudi sa normalnim zaposlenjem - jedan nastavnik jedan prodavac, čak i jedan inženjer".
Za javni gradski prevoz u Bratislavi Tribus predstavlja trn u oku. I pored toga, o tom problemu nadležni radije - ćute. Jedini odgovor menadžera za sada je - drastično poskupljenje karata.

Članak preuzet sa Deutsche Welle

 

0 коментара:

Постави коментар