Beograd -- Poslanici ukazali na neophodnost ulaganja u železničku infrastrukturu, navodeći da je na nekim prugama brzina vozova zbog zastarelosti ograničena na 20 km/h.
Prosečna brzina srpskih vozova je 42 km/h, a na samo 3,2 odsto njih dozvoljena brzina prelazi 100 km/h, konstatovano je u skupštinskoj raspravi.
Poslanici su ukazali i na to da prosečna starost vozila prelazi 30 godina, kao i da je stopa njihove raspoloživosti između 20 i 60 odsto što, na primer, znači da 480 lokomotiva nije na raspolaganju svaki dan.
"Svi zajedno, i parlament i vlada, konačno treba da donesu značajnije odluke kako bi se ovi problem rešili i kako bi donekle spremno dočekali trenutak kada Srbija postane deo EU, kako ne bi bila kočnica, već deo razvoja. Ulaganje u železničku infrastrukturu je neophodnost u ovom trenutku”, naveo je poslanik URS Branislav Mitrović.
U raspravi o potvrđivanju izmenjene Konvencije o međunarodnim železničkim prevozima (COTIF), Mitrović je kazao da se taj dokument može posmatrati i sa aspekta sposobnosti Srbije da ispuni obaveze iz konvencije, prati šta se dešava u zemljama članicama EU i shvati gde se njena železnica nalazi i šta je sve čeka u narednom periodu.
"EU poslednjih godina posvećuje značajnu pažnju razvoju železničkog saobraćaja. Postavlja se pitanje da li je u ovom trenutku srpska železnica sposobna da ne bude kočnica u globalnom sistemu, već da bude deo razvoja transporta. Srpska železnica je u značajnim problemima, a to je posledica najpre privrednog zaostatka", naveo je Mitrović.
On je, između ostalog, izneo podatke da je u Srbiji elektrificirano svega 32,7 odsto pruga, da je brzina od 100 kilometara na sat dozvoljena na 3,2 odsto pruga, dok je na oko 50 odsto pruga maksimalna brzina do 60 kilometara na sat, a da se na nekima od njih zbog zastarelih tehničkih parametara ograničava na 20 kilometara na sat.
Prosečna starost vozila, kako je dodao, prelazi 30 godina, a stopa njihove raspoloživosti je između 20 i 60 odsto, što, na primer, znači da 480 lokomotiva nije na raspolaganju svaki dan.
Poslanički klub SPO-DHSS je ukazao da se ne može pričati o stanju u srpskoj železnici, a da se ne upita ko je odgovoran za takvo stanje.
"Dok se u EU vozovima prevozi 10 odsto putnika mi nismo napravili nikakav napredak. Krajnje je vreme da se pristupi suštinskim reformama”, napomenuo je Mirko Čikiriz iz poslaničkog kluba SPO-DHSS koji, kako je dodao, neće podržati ratifikaciju izmenjene Konvencije o međunarodnim železničkim prevozima.
Za LDP je, pored stanja pruga u Srbiji, problematično i pitanje dugova preduzeća "Železnice Srbije".
"Kada se spomene reč železnica imate dve negativne asocijacije - jedna se odnosi na stanje pruga u Srbiji, a druga na dugove koji konstantmo nastaju tokom godina i godina, iako je 2011. godine otpisan dug ‘Železnicama’ koji je napravljen 20 godina pre toga”, rekla je Judita Popović iz LDP-a.
Popovićeva je kazala da se zaduživanje za to preduzeće, kao i davanje državnih garancija za te kredite, nastavlja, kao i zapošljavanje kadrova u tom preduzeću, a da se pri tom ne vidi kraj agonije.
Iznela je primedbe i na imenovanje rukovodećih kadrova, upitavši vlast kako očekuje da oni daju neke rezultate ako ne zna da li su sposobni da vode takav sistem i saniraju sve negativnosti, navodeći da su "Železnice Srbije" samo jedno od mnogih "buradi bez dna".
LSV smatra da je za ekonomiju jedne države važno da izgradi moderan železnički sistem, budući da je u mnogim zemljama železnica generator razvoja, a da je železnica u Srbiji nerazvijena.
"Železnički saobraćaj je devastiran. Za samo stotinu godina železnica u Vojvodini je od najrazvijenije postala najlošija”, rekla je Olena Papuga iz LSV-a.
Izmene Konvecnije poslanicima je predstavio ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić, koji je naveo da njihovo potvrđivanje za cilj ima nesmetanu primenu tog dokumenta, koji treba da unapredi, poboljša i olakša međunarodni železnički prevoz u svakom pogledu, između ostalog, i uspostavljanjem jedinstvenog pravnog sistema u relevantnim oblastima.
Vest preneta sa:
0 коментара:
Постави коментар