Саопштење љубитеља железнице поводом најаве понављања грешака у систему планирања линија градских железница
Најављено формирање приградске линије за Ресник са почетном станицом далеко од најважнијих градских садржаја је понављање грешке, коју смо више пута понављали у последње три деценије са градским железницама.
Одавно планирани основни концепт линија „Спаја три краја“, Панчево, Рипањ и Нову Пазову, са три директне линије одржаван је само у току 1990-тих. По оригиналном плану, који и Удружење љубитеља железнице подржава, било је предвиђено да линија Панчево-Нова Пазова иде на сваких 15 минута, Панчево – Ресник на сваких пола сата, а на пола сата и Ресник-Нова Пазова. Током 1993. је линија Прокоп-Ресник постојала, само врло кратко, јер су је одмах по утврђивању те грешке, продужили ка Новом Београду и Земуну. Нешто касније, уведена је и линија Ресник-Панчево са неколико полазака до Рипња. Та линија је дуго била најпоузданија и добро попуњена докле год је ишла на сваких сат до сат ипо времена.
Током 2000-тих Беовоз је био по питању финсирања у незавидном положају, са обзиром да није добијао новац од града, док су ГСП и Ласта добијали огромна средства из буџета. Парадоксално са обзиром да је све време постојала изграђена врло скупа инфраструктура за систем са брзином и поузданошћу метро-а, и трошковима транспорта по путнику двапут нижим од аутобуса. За поуздан саобраћај је било потребно само додати један колосек у незавршеном Прокопу. То је урађено 2010. ради увођења нове услуге БГ:ВОЗ, али тада су приградске железнице потпуно уништене скраћивањем линија тако да ни једна линија из Пазове, Панчева и Рипња не стаје у Вуковом споменику и Карађорђевом парку. Једино су возови за Ваљево и даље ишли директно до ове две централне станице, захваљујући залагању тадашњег директора Железница Србије родом из Ваљева за интересе свог родног краја. На скраћеним линијама пад броја путника жлезницом је био приближно четвороструки, иако је за све те скраћене линије омогућено преседање на БГ:ВОЗ, који саобраћа на сваких 15 минута. На тај начин изазван пад броја путника, значи да су некадашњи путници или прешли на неко раније неповољно средство превоза, или одустали од ранијег начина потрошње, школовања, па и запошљавања.
Конкретан предлог Удружења: линија Панчево-Ресник на сваких пола сата
Удружење је спровело независно истраживање анкетирањем у Реснику и Рипњу, на случајном узорку, како би утврдило стварне потребе становника ових насеља. Истраживање је показало да путника ка Карађорђевом парку, Вуковом споменику, Панчевачком мосту и Крњачи има за 70% више него ка Прокопу, Новом Београду и Земуну. Број путника до Прокопа је незнатан, а више од две трећине заинтересованих путника би путовало возом, само ако не преседају са воза на воз. Разлог је што се до самог приласка железничкој станици троши 10-20 минута, и ако вожња није директна, путовање се успорава и компликује. Уосталом, чак и на линији ка Земуну и Батајници, већина путника у правцу истих улази на Вуковом споменику и Карађорђевом парку. У случају да је линија директна, за Ресник је великој већини прихватљиво да воз иде на сваких пола сата, а у Рипњу на сваких сат. Следећи корак унапређења би били возови из Рипња ка Пазови.
За Панчево не треба додатно објашњење, јер у марту ће бити завршена модернизација пруге, а докле год су постојале основне норме квалитета, возови између Београда и Панчева су увек били препуни.
Шта је то Удружење љубитеља железнице
Удружење љубитеља железнице је непрофитна организација основано 2012 године са циљем рада на унапређењу железница. Међу чланови удружења има и железничких стручњака, али већину ипак чине људи најразличитијих професија и имовинског стања. У земљама са развијеним железницама постоје врло јака удружења, са врло јаким утицајем на формирање политике квалитета. У неким од тих држава, представници таквих удружења добијају чак и место у Управном одбору државних железница.
Везано за Београд и околину, Удружење се залаже да поред линија за Батајницу и Ресник постоје линије за Панчево, Желеник, Сурчин, Младеновац, Лазаревац, Умчаре на постојећим пругама, развој нових пруга за Аеродром Никола Тесла, Карабурму, Миријево, Борчу, Гроцку и Обреновац, као и градња подземне деонице приградске железнице кроз „Београд на води“, јер тако важан и густо насељен нови градски центар неће моћи да се ослони само на друмски превоз.
Најављено формирање приградске линије за Ресник са почетном станицом далеко од најважнијих градских садржаја је понављање грешке, коју смо више пута понављали у последње три деценије са градским железницама.
Одавно планирани основни концепт линија „Спаја три краја“, Панчево, Рипањ и Нову Пазову, са три директне линије одржаван је само у току 1990-тих. По оригиналном плану, који и Удружење љубитеља железнице подржава, било је предвиђено да линија Панчево-Нова Пазова иде на сваких 15 минута, Панчево – Ресник на сваких пола сата, а на пола сата и Ресник-Нова Пазова. Током 1993. је линија Прокоп-Ресник постојала, само врло кратко, јер су је одмах по утврђивању те грешке, продужили ка Новом Београду и Земуну. Нешто касније, уведена је и линија Ресник-Панчево са неколико полазака до Рипња. Та линија је дуго била најпоузданија и добро попуњена докле год је ишла на сваких сат до сат ипо времена.
Током 2000-тих Беовоз је био по питању финсирања у незавидном положају, са обзиром да није добијао новац од града, док су ГСП и Ласта добијали огромна средства из буџета. Парадоксално са обзиром да је све време постојала изграђена врло скупа инфраструктура за систем са брзином и поузданошћу метро-а, и трошковима транспорта по путнику двапут нижим од аутобуса. За поуздан саобраћај је било потребно само додати један колосек у незавршеном Прокопу. То је урађено 2010. ради увођења нове услуге БГ:ВОЗ, али тада су приградске железнице потпуно уништене скраћивањем линија тако да ни једна линија из Пазове, Панчева и Рипња не стаје у Вуковом споменику и Карађорђевом парку. Једино су возови за Ваљево и даље ишли директно до ове две централне станице, захваљујући залагању тадашњег директора Железница Србије родом из Ваљева за интересе свог родног краја. На скраћеним линијама пад броја путника жлезницом је био приближно четвороструки, иако је за све те скраћене линије омогућено преседање на БГ:ВОЗ, који саобраћа на сваких 15 минута. На тај начин изазван пад броја путника, значи да су некадашњи путници или прешли на неко раније неповољно средство превоза, или одустали од ранијег начина потрошње, школовања, па и запошљавања.
Конкретан предлог Удружења: линија Панчево-Ресник на сваких пола сата
Удружење је спровело независно истраживање анкетирањем у Реснику и Рипњу, на случајном узорку, како би утврдило стварне потребе становника ових насеља. Истраживање је показало да путника ка Карађорђевом парку, Вуковом споменику, Панчевачком мосту и Крњачи има за 70% више него ка Прокопу, Новом Београду и Земуну. Број путника до Прокопа је незнатан, а више од две трећине заинтересованих путника би путовало возом, само ако не преседају са воза на воз. Разлог је што се до самог приласка железничкој станици троши 10-20 минута, и ако вожња није директна, путовање се успорава и компликује. Уосталом, чак и на линији ка Земуну и Батајници, већина путника у правцу истих улази на Вуковом споменику и Карађорђевом парку. У случају да је линија директна, за Ресник је великој већини прихватљиво да воз иде на сваких пола сата, а у Рипњу на сваких сат. Следећи корак унапређења би били возови из Рипња ка Пазови.
За Панчево не треба додатно објашњење, јер у марту ће бити завршена модернизација пруге, а докле год су постојале основне норме квалитета, возови између Београда и Панчева су увек били препуни.
Шта је то Удружење љубитеља железнице
Удружење љубитеља железнице је непрофитна организација основано 2012 године са циљем рада на унапређењу железница. Међу чланови удружења има и железничких стручњака, али већину ипак чине људи најразличитијих професија и имовинског стања. У земљама са развијеним железницама постоје врло јака удружења, са врло јаким утицајем на формирање политике квалитета. У неким од тих држава, представници таквих удружења добијају чак и место у Управном одбору државних железница.
Везано за Београд и околину, Удружење се залаже да поред линија за Батајницу и Ресник постоје линије за Панчево, Желеник, Сурчин, Младеновац, Лазаревац, Умчаре на постојећим пругама, развој нових пруга за Аеродром Никола Тесла, Карабурму, Миријево, Борчу, Гроцку и Обреновац, као и градња подземне деонице приградске железнице кроз „Београд на води“, јер тако важан и густо насељен нови градски центар неће моћи да се ослони само на друмски превоз.
0 коментара:
Постави коментар